Bram Heijliger

The Tree nation bike route 2023

More information
10.00
2 trees For every €5 we plant one tree! This way, you can be sure of the exact impact you're making with your donation.
Choose
1337 donors
20.00
4 trees For every €5 we plant one tree! This way, you can be sure of the exact impact you're making with your donation.
Choose
1106 donors
50.00
10 trees For every €5 we plant one tree! This way, you can be sure of the exact impact you're making with your donation.
Choose
601 donors
100.00
20 trees or more For every €5 we plant one tree! This way, you can be sure of the exact impact you're making with your donation.
Choose
276 donors
30.00
6 bomen Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
49 donors
40.00
8 bomen Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
16 donors
60.00
12 bomen Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
6 donors
70.00
14 bomen Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
13 donors
80.00
16 bomen Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
6 donors
90.00
18 bomen Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
1 donor
5.00
1 boom Voor elke €5 planten wij één boom! Zo weet jij precies welk verschil jij maakt met jouw donatie.
Choose
160 donors
Other
I want to choose my own amount
Choose

We leven in een wereld waarin natuur een veel belangrijkere rol moet gaan spelen dan velen van ons gewend zijn. Als veertiger, geboren in de IJmond was ik gewend dat er altijd gebouwd werd, dat de Hoogovens(nu Tata Steel) er waren, en waar iedereen trots op was in de buurt. Alles ging over groei, maar nergens werd natuur een plek gegeven. Al jaren probeer ik via goede doelen me in te spannen voor een betere wereld. Het was normaal dat je wekelijks je ramen en auto moest wassen omdat er een laag zwarte uitstoot van de Hoogovens lag.

We betalen al decennia lang zelfs voor het duingebied in Nederland, maar exploiteren het daardoor als een soort attractie. Voor het betalen van dit gebied mag je ook wel wat verwachten. En dus een massaal netwerk aan paden en wegen voor fietsers. Maar ook hierin geen aandacht voor dieren. We vinden het normaal omdat we denken dat er onderhoud wordt gepleegd aan de natuur terwijl de meeste kosten in handhaving van dit beleid en onderhoud van de wegen en parkeerplaatsen zijn. Onze denkwijze is in 50 jaar zo veranderd van de werkelijkheid dat we niet anders meer weten.

Voorschrijdend inzicht zorgt er voor dat ik op de fiets ben gesprongen en in 3 landen ga kijken hoe de wereld er in andere landen aan toe gaat. Hoe gaan zij om met natuur? Welke rol speelt het in het leven? Zijn er verdienmodellen? 

Deze reis gaat tussen de 700 en 800 km van Trutnov in Tsjechie en via Auschwitz in Polen naar het zuiden met als eindpunt Bratislava in Slowakije. Een reis waarin ik zo min mogelijk over wegen ga rijden maar door bossen en heiden. Kijken hoe mensen die afgelegen wonen omgaan met natuur en hoe ze aankijken tegen het beleid op gebied van natuur. 

Hoewel vooral Tsjechie en Slowakije de longen van Europa zijn gezien hun dichtheid aan bossen is het wel zo, dat juist die landen binnen de EU minder bomen hebben jaar op jaar. In Polen is de ontbossing al heel lang gaande en ik hoor alarmerende berichten die ik mooi kan combineren in deze reis. 

Het is voor mij een last minute trip die ik 5 dagen voor vertrek pas heb bedacht, net als deze actie. Toch zou het mooi zijn als ik mijn ambitieuze streefbedrag haal! 

Help jij mee?

 

 

 

 

20
31/07/2023
18:03

jeltje

View all
  View all
31/07/2023 | 16:26

dag 7(en8); de eindstreep!

Dag 7; Bratislava staat op het menu; een tocht van 120 km over glooiende wegen met hier en daar wat stukken over pittige off road stukken. Maar met het naderen van Bratislava worden de wegen beter begaanbaar en verdwijnen de bergen uit zicht. Het landschap kenmerkt zich door oneindige wijnvelden in eerste instantie die langszaam overgaan in gigantische mais en tarwe velden. Het blijft ook nu een bijzonder land; Slowakije. Een land dat zijn naam eer aandoet; slow(langzaam) gaat hier alles. En de wegen bestaan uit heel veel Keien (Kije).  De eerste 80km gaan gemoedelijk over leuke afwisselende wegen en landschappen. Met een zuiden wind en een graad of 30 en veel zon is het een warme dag om te fietsen. Het weer begint echter om te slaan en opeens gaat het in een open veld hard regenen en onweren. Hagelstenen komen uit de lucht en kijkend op Google Maps nog 3 km doorfietsen naar een dorp. Omdat het onweert hard doorgefietst en compleet doorweekt bij een bushokje terecht gekomen. Ter plekken omgekleed om ee half uur het weer af te wachten. Vervolgens doorgefietst en wederom sloeg het weer om en wederom zeiknat. Veel andere kleren had ik niet meer en dus na een schuipartij weer doorgefietst. Vlak voor Bratislava begon de zon weer te schijnen en droogden mijn kleren snel, waardoor alleen mijn schoenen nat overbleven.  De bedoelling was om een camping te nemen, maar beide campings die ik bezocht leken wel gevangenissen met hoge hekken die gesloten waren. Vreemd genoeg zijn camping in Slowakije vaak onbereikbaar en kun je onmogelijk zo maar even langs komen om je tent op te zetten. Een gedegen plan zou veel kunnen helpen, maar juist mijn trip moest vooral niet te veel gepland zijn. Daardoor op de laatste avond besloten om, na een uur door Bratislava te hebben gefietst, om de trein naar Tsjechie te pakken. In de stad Pardubice vervolgens een hotel kunnen bemachtigen om de dag erna het laatste stuk van 70km met de fiets 30km en de trein naar mijn auto te geraken; Trutnov; de stad van mijn vakantiehuisje waar de auto bij bevrienden mensen geparkeerd mocht staan de afgelopen week. En met een autorit van 12 uur kwam ik weer thuis in Nederland om 1 uur in de nacht.  Na 8 dagen fietsen zijn dit de resultaten: - 1330 euro aan geld opgehaald voor het doel : Trees for All. - 802km gefietst (CZ:405 km, PL: 122km en SK: 275km) -7560 hoogtemeters -52 uur gefietst (waarvan 84 uur onderweg) -290 km onverhard gefietst - Hoogste punt: 1049 meter(CZ) - Laagste punt: 138 meter (SK) -Langste klim: 21km (grens PL/SK)  

Trees for All has been devoted to create more forests in the world since 1999. We plant new forest and restore existing forest in the Netherlands and abroad. In addition, we make people aware of the importance of trees. Our sustainable forest projects contribute to a better climate, more biodiversity and healthy living conditions for people and animals. In this way we invest together in a green and healthy earth for everyone! We are a Public Benefit Organisation (ANBI) with a CBF certificate.